Passend onderwijs

Onderwijsbegeleiding

Begeleiding passend onderwijs


Voor mij staat passend onderwijs voor goed onderwijs op school waar kinderen optimaal tot ontwikkeling kunnen komen.  Dit kan zijn in het regulier maar ook in het speciaal (basis) onderwijs. Samen met ouders en school wil ik meedenken in wat haalbaar is en op welke manier dit tot uitvoering gebracht kan worden. Mijn voorkeur gaat uit naar een school in de leefomgeving van het kind, omdat ik uit ervaring weet dat dit meestal helpend is bij de sociale contacten in de omgeving. 

Onderwijsbegeleiding die past
Samen met school, ouders en kind denk ik dan ook graag mee in wat nodig is voor de leerling, de leerkracht en de ouders.

Kind en ouder


Soms is het even zoeken naar wat het kind en/of de ouders nodig hebben aan begeleiding. Om de juiste ondersteuning te bieden ga ik altijd met het kind in gesprek. Dit lijkt een open deur maar nog te vaak wordt er alleen óver het kind gepraat in plaats van mét het kind. Ook ouders worden nauw betrokken bij het in kaart brengen van de problematiek en de hulpvraag. 
Steeds vaker begeleid ik de ouders in de thuissituatie. Het opvoeden van een kind met een ontwikkelingsbeperking is vaak lastig en de omgeving heeft dan niet de passende adviezen.

Haalbare doelen stellen
Vervolgens plan ik een  een gesprek met de ouders. We bespreken waar de ouders tegenaanlopen en waar ze hulp bij willen ontvangen.
Samen stellen we haalbare doelen en gaan we voor het beste resultaat. Een blij kind en een trotse ouder. 

Onderwijzend personeel


In de klassen van tegenwoordig is het  vaak een hele opgave om tegemoet te komen aan wat kinderen nodig hebben.  Om een leerling zo goed mogelijk te ondersteunen kan het zijn dat een school bij specifieke vragen extra begeleiding of ondersteuning nodig heeft. 

Tijdelijk op weg helpen 
Mijn doel is om de betrokkenen op weg te helpen zodat ze daarna met vertrouwen weer alleen met het kind aan de slag kunnen.  Samen kijken we wat  de leerling nodig heeft en hoe we dat kunnen bieden zodat ook deze leerling zo optimaal mogelijk tot ontwikkeling komt. Hierbij denk ik met je mee en bespreken we hoe je het beste met een bepaalde situatie, problematiek of leerling om kunt gaan. Ook kijken we samen of dit haalbaar is binnen jou klassensituatie en wat je eventueel nog nodig hebt om ons plan uit te kunnen voeren. Of het nu gaat om scholing, samen sparren of extra handjes in de klas. Ik maak me sterk om te zorgen dat de leerkracht krijgt wat hij nodig heeft om goed onderwijs te geven aan het kind.

Afstemmen
Meekijken, aansluiten, duidelijke haalbare doelen stellen, adviseren en doorpakken, dat is mijn werkwijze. Samen met het kind, de ouders, de leerkracht en andere betrokkenen.

Schoolbestuur en gemeente


Het schoolbestuur is verantwoordelijk om voor elke leerling een passend onderwijsaanbod te realiseren. Met meer dan honderd kinderen op een school zijn de behoeften en ontwikkelingsvragen van de leerlingen zeer divers. Hierdoor kan het voorkomen dat een school niet in alle behoeften kan voorzien omdat sommige vragen specifieke expertise nodig hebben. 

De gemeente is verantwoordelijk voor het uitvoeren van de jeugdhulp. Gemeenten hebben de plicht om jeugdhulp en ondersteuning te bieden. Bijvoorbeeld aan ouders met een kind met een beperking, stoornis, aandoening of opgroeiproblemen. Uitgangspunt van de jeugdwet is samenhangende hulp bieden voor gezinnen: 1 gezin krijgt 1 plan met 1 regisseur. Ik werk vanuit dit principe, 1 persoon voor de ondersteuning van school, ouders en kind.

Mijn kernactiviteit is het begeleiden van leerkrachten, intern begeleiders/kwaliteitsmedewerkers en schoolteams, ouders en kinderen. Altijd vanuit de zienswijze; in gezamenlijkheid kijken wat het beste is voor het kind zodat passend onderwijs ook echt passend is.  


Trauma hechting

Scholing op maat


Voor scholen die meer achtergrondinformatie willen over specifieke problematieken en/of ziektebeelden bij leerlingen bied ik scholingstrajecten op maat aan. Het kan gaan om hechting, trauma sensitief werken, gedragsproblemen, maar ook leerlingen die lichamelijk beperkt, langdurig ziek of moeilijk lerend zijn. De workshops  zijn bedoeld voor teams die meer kennis willen hebben van bijvoorbeeld; ADHD, DCD, autisme, rouwverwerking, hoogbegaafdheid, traumaverwerking en hechtingsproblematiek. Ik bied praktische tools die meteen toepasbaar zijn in de klas waardoor zowel leerkracht als leerling geholpen zijn. 

Welke scholingsvraag heeft jouw school?
Heeft jouw school een scholingsvraag over een specifiek thema? Laat het me weten en ik neem contact met je op om jullie wensen te bespreken.


Share by: