Verhaal Loes

(vervolg) Loes Schrooten

Ik had enorm veel vragen naast het verdriet dat ik voor het kind en zijn familie had. Conny heeft veel vragen voor me kunnen beantwoorden en mij advies gegeven wat bij mij paste zodat ik op een natuurlijke manier met de kinderen kon rouwen, en hun vragen over de dood die zo dichtbij was gekomen kon beantwoorden zonder dat het kunstmatig of gemaakt voelde. Haar tips over het uitleggen van kanker aan kinderen zorgde ervoor dat de ziekte helder besproken kon worden en de kinderen ook konden relativeren. De dood hoort bij het leven, zo heb ik het toen ervaren dankzij de persoonlijke tips en adviezen van Conny.

Nu ik een meisje met het Syndroom van Down in mijn kleuterklas heb, heb ik eenzelfde gevoel bij de begeleiding die Conny mij geeft. Omdat Conny met mij samen zoekt naar wat bij mij past, bij mijn persoon, in de bestaande kleuterklas, met de middelen die voorhanden zijn, de kansen bekeken maar ook de eventuele obstakels, en deze in alle redelijkheid in kleine doelen verwoord groeit het vertrouwen.

Het vertrouwen in allen betrokken partijen onderling, maar ook het vertrouwen in het kind en het vertrouwen in de handelswijze. 

Door vaak met elkaar te overleggen, en het ook de tijd te geven om te kunnen groeien in een maatschappij waarbij geld en tijd een steeds grotere rol speelt, is er voortgang te zien, en wordt het een gezamenlijk gedragen traject.

Een van de talenten van Conny is dat zij betrokken partijen dezelfde kant op kan geleiden door doelen met elkaar te verbinden en op het juiste moment tips te geven om te werken aan dat doel. Zij brengt structuur in het soms onoverzichtelijke geheel van alle betrokkenen die het kind voorop hebben staan. Doordat zij mij als uiteindelijke uitvoerende partij telkens om feedback vraagt en zo nodig daarop haar doelen aanpast, voelt het niet als werken aan doelen, maar een natuurlijke manier van persoonlijk begeleiden. Haar manier van communicatie is duidelijk en vriendelijk en geeft energie om met de nieuwe doelen aan de slag te gaan.

Haar persoonlijke betrokkenheid zorgt voor een fijne samenwerking, de momenten dat zij in de klas komt kijken naar het kind en de gemaakte stappen in de praktijk kan zien en meebeleven voelen als een gezamenlijk succes.

Share by: